Czym jest czytanie ekstensywne w nauce języków obcych?

Co to jest czytanie ekstensywne?

Czytanie ekstensywne – dogłębne- jest istotną częścią wszystkich programów językowych. Ma miejsce, gdy uczniowie czytają wiele książek, które są łatwe, przyjemne i można je czytać bez słownika. 

Celem jest budowanie szybkości czytania, płynności i pewności w czytaniu, a nie nauka nowego języka – to zadanie podręcznika. Zazwyczaj czytanie ekstensywne odbywa się za pomocą specjalnie zaprojektowanych książek-readersów, które zapewniają, że słowa, gramatyka i zwroty, których uczą się uczniowie, są powtarzane wiele razy, aby zapewnić ich głęboką naukę. 

Lektury poziomowane – readersy- są stworzone w ramach specjalnie dobranego słownictwa i struktur gramatycznych, aby zapewnić uczniom utrwalenie języka. 

Lektury poziomowane – readersy są zwykle podzielone na poziomy od początkującego do zaawansowanego. Uczniowie wybierają książkę, którą uważają za interesującą i którą mogą czytać płynnie i bez słownika. Kiedy przeczytają wiele książek na tym poziomie, przechodzą na wyższy poziom, czują się komfortowo na tym poziomie, zanim przejdą do następnego. 

W ten sposób uczniowie zwiększają swoją umiejętność czytania w zaplanowany, przyjemny i systematyczny sposób. 

Czasami nauczyciel wybiera książki dla uczniów lub cała klasa może czytać tę samą książkę. Wielu nauczycieli lubi sprawdzać, czy uczniowie zrozumieli książkę, zadając im test typu quiz. Można to zrobić, prosząc uczniów o napisanie sprawozdania z książki lub opowiadając innym o książce lub omawiając z nimi fabułę lub postacie, aby czytanie zamieniło się w pisanie lub mówienie, a tym samym słuchanie innych uczniów.

Jakie zalety ma czytanie ekstensywne?

Jedną z głównych zalet czytania ekstensywnego jest to, że uczniowie mogą nauczyć się czytać szybciej i szybko przetwarzać tekst w języku angielskim z wysokim poziomem zrozumienia. 

Dzięki temu mogą czytać płynniej i bardziej naturalnie. Kiedy uczniowie czytają naturalnie i płynnie, przetwarzają dwa lub trzy słowa tekstu jednym ruchem gałek ocznych, co pozwala im „dzielić” tekst na jednostki znaczenia, zamiast skupiać się na słowach. Ponieważ myślą o ideach, a nie słowach, zapamiętają więcej z tego, co przeczytają. 

Tego poziomu czytania nie da się osiągnąć, jeśli tekst jest trudny, ponieważ ich oko zostanie zatrzymane przez „wyboje szybkiego czytania”.

Kolejną zaletą jest to, że uczniowie poznają tysiące słów, których potrzebują aby zbudować w swoich głowach głęboką sieć wiedzy. Wiele szeroko zakrojonych badań nad czytaniem wskazuje na zwiększoną ogólną motywację do nauki angielskiego, ponieważ uczniowie czują, że w końcu czytają coś autentycznego i używają angielskiego zgodnie z jego przeznaczeniem, a nie tylko studiują go kawałek po kawałku.

Dr Rob Waring – uznany ekspert w dziedzinie ekstensywnego czytania i słownictwa w języku języku obcym. Jest profesorem na Uniwersytecie Notre Dame Seishin w Okayamie w Japonii oraz członkiem zarządu Fundacji Extensive Reading.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.